Filmacademia

وبلاگ وحیداله موسوی

وبلاگ وحیداله موسوی

یادداشت ها، مقاله ها، ترجمه ها


یادداشت مترجم:

این مقاله علمی-پژوهشی را یکسال و اندی پیش ترجمه کردم. ساختار علمی و اکادمیک این مقاله، می‌تواند الگویی بایسته برای دانشجویان و علاقمندان جدی سینما جهت نگارش مقاله‌های اینچنینی باشد. برای دریافت pdf این مقاله به سایت انسان‌شناسی و فرهنگ مراجعه نمایید.[1]

http://anthropology.ir/article/31481



همه چیز بی‌اهمیت است: نما و حادثه در هارمونی‌های ورکمایستر

استیون مارچنت

چکیده

این مقاله به بررسی ماهیت نما در فیلم هارمونی‌های ورکمایستر (2000) از بلا تار می‌پردازد و به این‌که هدف بلا تار از ساماندهی فیلم به صورت مجموعه‌ای از سکانس نماها چه بوده است. در این مقاله، نما همان حادثه است و به این نکته اشاره می‌شود که کیفیت شاخص نما در ورکمایستر از دو ویژگی ملموس بودن و تهی بودن نشات می‌گیرد. این فیلم بلا تار در تقابل با آثار میکل انجلو آنتونیونی است، که یکی از پیشگامان کلیدی در این عرصه محسوب می‌شود. آیا فرم نابی از حادثه وجود دارد؟ مثلا کسوف، لیوانی از آب که روی ذغال‌های گرگرفته پاشیده می‌شود، راه رفتن شبانه در شهر- تنوع حوادث بی‌شمار است، با این وجود آیا رخداد، اتفاق، در همه جای فیلم مشابه است؟ آیا می‌توانیم فرم ناب یک حادثه را از آنچه در یک نمونه فرضی رخ می‌دهد جدا کنیم؟ آیا تفاوتی بین اتفاق و آنچه رخ می‌دهد وجود دارد؟ آیا رخداد، خواه طلوع خورشید باشد یا تاس ریختن، حرکت سیارات باشد یا تلوتلوخوردن یک آدم مست، همیشه مشابه است؟ آیا یک حادثه واحد در هر حادثه‌ای تکرار می‌شود؟

کلیدواژه‌ها: حادثه، نما، دوخت، آنتونیونی، بلا تار، هارمونی‌های ورکمایستر

 



[1]  در صفحه 14 فایل ترجمه، نام موریس پیاله، کارگردان فرانسوی، به اشتباه پیالات ذکر شده است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی