وحیداله موسوی

وبلاگ وحیداله موسوی

وبلاگ وحیداله موسوی

یادداشت ها، مقاله ها، ترجمه ها




‏سرشناسه : گرتس، نوریث، ‏‫۱۹۴۰ - ‏ م.‬ 
Gertz, Nurith
‏عنوان و نام پدیدآور : سینمای فلسطین: منظره، جراحت روحی و خاطره/ نوریت گرتز، جرج خلیفی؛ مترجم وحیداله موسوی؛ ویراستار ابوالفضل عزیززاده.
‏مشخصات نشر : تهران: ساقی، ‏‫۱۳۹۴.‬
‏مشخصات ظاهری : ‏‫۳۵۲ ص.‬
‏شابک : ‏‫۲۰۰۰۰۰ ریال‬‏‫‬‭‭978-600-6128-64-1‬ :
‏وضعیت فهرست نویسی : فیپا
‏یادداشت : ‏‫عنوان اصلی: Nof ba-arafel, 2008‭.
‏یادداشت : کتاب حاضر از متن انگلیسی با عنوان " Palestinian cinema: landscape, trauma and memory " به فارسی برگردانده شده است.
‏موضوع : سینما -- فلسطین
‏موضوع : اعراب فلسطین در سینما
‏شناسه افزوده : خلیفی، جورج
‏شناسه افزوده : Khleifi, George
‏شناسه افزوده : موسوی، وحیداله، ‏‫۱۳۵۷ - ‏، مترجم
‏رده بندی کنگره : ‏‫PN۱۹۹۳/۵‭‬ ‭/ف۸‏‫‬‭گ۴ ۱۳۹۴
‏رده بندی دیویی : ‏‫‬‭۷۹۱/۴۳۰۹۵۶۹۴
‏شماره کتابشناسی ملی : ۴۱۲۹۰۱۴

در این کتاب، به فیلم‌های کارگردانان شاخصی مانند میشل خلیفی، رشید مشهراوی، علی نصار، ایلیا سلیمان و ... پرداخته شده. این فیلمسازها در پی فرم متفاوتی از بازنمود سینمایی موضوعاتی‌اند که در خارج از خاورمیانه قابل درک باشد. آن‌ها می‌دانند که آرمانگرایی صرف مهم نیست، و از اهمیت فرهنگ و آموزش و تحصیل برای خودشان و اعراب آگاهند و آن را مهم‌ترین سازمایه برای مبارزه و مهم‌ترین شالوده برای تغییر می‌دانند. به همین دلیل است که به دلیل دانش سینمایی‌ و حساسیت‌های هنرمندانه‌شان در مواجهه با رویدادها، خلاقانه و نوآورانه از تکنیک‌های سینمایی استفاده می‌کنند تا ابعاد مختلف جامعه‌شان را بیان کنند. آن‌ها تصویرگر دال‌های غایبند، آزادی، حق زندگی معمولی، خانه و وطن، و همین غیاب‌ها حضوری ملموس و محسوس‌تر از واقعیات جاری دارند. برای پرداختن به این غیاب‌ها آن‌ها از تمهیدات مختلف و هوشمندانه‌ای بهره می‌برند تا یاد و خاطره مکان‌های از دست رفته را زنده نگاه ‌دارند و در عین حال مصایب تبعید و حسرت برای گذشته و بازگشت آن را بازتاب ‌دهند؛ خواه با پناه بردن به رویاها و فانتزی‌ها و خواه با ترسیم روزمرگی و تلاش سیزیف‌وار مردم. توجه آن‌ها به واقعیت ملی‌شان، عرضه تصاویری حقیقی از بطن محدودیت‌ها، توجه به لایه‌های اجتماعی، استفاده از تکنیک‌ها و گرامر سینما به شکلی خلاقانه، توجه به جزییات و... همه از تعهد سیاسی و اجتماعی این فیلمسازان فلسطینی حکایت می‌کند.

ترجمه این کتاب تلاشی است برای مقابله با  تصویر و مفهوم تقلیل‌گرا و سطحی از جامعه و فرهنگ و مردم فلسطین. تلاشی است برای مقابله با تفسیرهای نادرست از واقعیت مبارزه و مقاومت فلسطینیان. درست مانند کارگردان‌های شاخص فلسطینی که انگاره‌های دوقطبی و ساده‌انگارانه ساخته و پرداخته رسانه‌های غربی از کشور و مردمشان را به چالش می‌طلبند، این کتاب نیز تصویر تازه‌ای از سینمای فلسطین و جامعه آن به طور کلی ترسیم می‌کند. و حتی شاید این سینما الگویی باشد برای فیلمسازانی که وزنه کیفیت را بر  وزنه کمیت ترجیح می‌دهند. این کتاب نقطه آغازی است برای توجه بیشتر به سینمای کشورهای خاورمیانه و منبعی مهم برای پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به مطالعات تطبیقی سینمایی.

  • وحیداله موسوی

سینمای فلسطین

وحیداله موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی