وحیداله موسوی

وبلاگ وحیداله موسوی

وبلاگ وحیداله موسوی

یادداشت ها، مقاله ها، ترجمه ها

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

ظرفیت‌ها و چالش‌های الگوی سینمای ملی-ژانری

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

وحیداله موسوی

   استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای دیجیتال، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

 روناک رنجی

 کارشناسی ارشد سینما

 10.22085/JAVM.2021.290086.1766

چکیده

سینمای ملی، متمایز از سینمای جریان اصلی یا صرفاً مترادف با سینمای هنری نیست. فیلم‌های توده‌پسند نیز بیانگر منش-های ملی‌ و حاکی از رابطه درهم‌تنیده نظام ژانری‌ و سینمای ملی‌اند. درعین‌حال، ژانرها و سینمای ملی با چالش‌های متعددی ازحیث تعاریف، مرزبندی‌ها و کارکردهای گوناگون مواجهند. ژانرها به‌مثابه پاره‌گفتارهای سینمای ملی، روندمحور و همواره در معرض تحول و بازنگری‌اند. هدف این مقاله بررسی تبادلات، همپوشانی‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های نظریه‌های ژانر و سینمای ملی، مواجهه با پویش‌های درونی و بیرونی امر ملی و نقش تاثیرگذار دولت‌هاست. در این راستا، با توجه به روش تحلیل منطقی و استدلال قیاسی، مفاهیم زیبایی‌شناختی ژانر و سینمای ملی براساس مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای، ظرفیت‌ها و چالش‌های سینمای ملی-ژانری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که آرمانی‌ترین وضعیت این الگو فضایی تکثرگرا مبتنی بر ارائه فرصت‌های برابر برای اقشار و گرو‌ه‌ها و قومیت‌های گوناگون کشورها، با توجه به امر سیاسی-ملی و امر فرهنگی-ملی است. ملت‌ها با/از طریق ژانرها سخن می‌گویند و می‌اندیشند. به عبارت دیگر، رابطه درهم‌تنیده ژانرها و ملت‌ها در قالب ساختارهای معنایی و نحوی پاره‌گفتارهای ژانری به آشکارسازی امر ملی منجر می‌شود. همچنین، سینمای ملی-ژانری با بازآرایی تمایزات ژانرهای محلی یا ملی در مقابل ژانرهای تراتاریخی یا تراملی، ویژگی‌های فرهنگی و بومی را در ساختارها و کشمکش‌های ژانری مختلف نهادینه می‌کند.

کلیدواژه‌ها: سینمای ملی-ژانری، امر تراملی، روند محوری، منظومه‌های فلکی، تقاطع‌های ژانری، طرحواره‌ها

 

 

 

Potentials and Challenges of the National-generic Cinema Paradigm

Vahid A. Moosavi 

  -Assistant Professor, Department of Digital Arts, IRIB University, Tehran, Iran.

Ronak Ranji

  M.A. in Cinema

Abstract

National cinema is not separate from mainstream movies or merely equal to Art Cinema. Popular films exhibit national characters and also connote the intertwined relationships of the genre system and national cinema. However, both genres and national cinemas face many challenges regarding their various definitions, boundaries, and functions. Genres as the essential constituents of national cinemas are best understood as processes marked by difference, variation, redefinition, and ongoing change. Accordingly, this article aims to discuss the exchanges, overlaps, potentialities, and challenges of genre and national cinema theories, their confrontation with internal and external dynamics, and the significance of states. By methods of logical analysis and deductive reasoning, potentialities, and challenges of national-generic cinema will be defined. This model works well when a pluralistic space based on political and cultural issues such as equal opportunities for various classes, groups, and ethnicities of any given territory is informed. Nations speak and think with/through genres. In other words, the semantic and syntactic structures of generic utterances manifest the national. Constantly rethinking its internal and external boundaries, the model of national-generic cinema institutionalizes the cultural and indigenous qualities in various generic structures and conflicts.

Keywords: National-Genric Cinema, trans-national, Process, Constellations, the generic crossroads, schemata

لینک مقاله

http://javm.iribu.ac.ir/article_139026.html